Μαθαίνοντας νέες δεξιότητες
Για πολλούς ανθρώπους η εκμάθηση για
οτιδήποτε καινούριο, είναι δύσκολο, αγχωτικό και δυστυχώς αρκετοί τα
παρατάνε με την πρώτη δυσκολία.
Δεν
μαθαίνουμε μόνο ότι μας αρέσει, μας ευχαριστεί ή ότι μπορούμε να το
κατακτήσουμε από την αρχή. Μαθαίνουμε οτιδήποτε μπορεί να μας φανεί
χρήσιμο είτε στη καθημερινότητα μας είτε στην επαγγελματική μας πορεία.
Στην αρχή είναι αλήθεια πως είναι δύσκολο. Έχουμε να αντιμετωπίσουμε κάτι
άγνωστο. Χρειάζεται να αφιερώσουμε χρόνο αρκετό για να κατανοήσουμε το
αντικείμενο, την θεωρεία του και σταδιακά να το αναπτύξουμε και να
εμπλουτίσουμε τις γνώσεις μας πάνω σε αυτό.
Οι
ενήλικοι μαθητές, δυσκολεύονται πολύ περισσότερο στην εκμάθηση νέων
δεξιοτήτων, σε αντίθεση με τους ηλικιακά μικρότερους μαθητές. Η διαφορά
δεν είναι μόνο στην ηλικία αλλά και στην εκπαίδευση του μυαλού.
Τα παιδιά έχουν τη μαγική δυνατότητα να αποροφήσουν οτιδήποτε τους πει ο δάσκαλος, χωρίς να κάνουν ανάλυση περιεχομένου και να αναζητούν τις εξαιρέσεις του κανόνα.
Ένα
παιδί, αν το παρατηρήσουμε, μαθαίνει μέσα από το παιχνίδι. Οτιδήποτε
καινούριο έχει δει ή έχει ακούσει θα το εφαρμόσει αρχικά μέσα στο
παιχνίδι του. Στο πρώτο, λοιπόν, στάδιο όπου το παιδί εφαρμόζει μια
καινούρια πληροφορία, δεν το νοιάζει αν θα κάνει λάθος. Δεν το νοιάζει
ποιος τον βλέπει ή ποιος τον ακούει. Το μόνο για το οποίο ενδιαφέρετε
είναι απλά να το εφαρμόσει, σαν παιχνίδι! Πολλές φορές, μέχρι να νοιώσει
ότι το έχει κατακτήσει.
Ένα
άλλο στοιχείο που συναντάμε στην εκμάθηση δεξιοτήτων σε παιδιά είναι ο
ενθουσιασμός! Ενθουσιάζονται με οτιδήποτε καινούριο ακούνε, μαθαίνουνε ή
βλέπουνε. Δεν τους ενδιαφέρει αν αυτό που μόλις άκουσαν ή έμαθαν δεν
είναι μια νέα ανακάλυψη. Δεν τους ενδιαφέρει πόσοι το γνωρίζουν ή πόσο
καλά το γνωρίζουν. Το μόνο που έχει σημασία είναι ότι τώρα το έμαθαν και
είναι συναρπαστικό για το δικό τους κόσμο! Θυμηθείτε πως αντιδράει ένα
παιδί ... “ Κοίτα τι έμαθα! Δεν είναι φοβερό;”, “Δες τι μπορώ να κάνω!”
... και μπορεί να είναι απλά μια στροφή γύρω από τον εαυτό τους. Δεν
τους νοιάζει αν εσύ, που τους κοιτάς, γνωρίζεις ακόμα περισσότερα
πράγματα. Είναι ενθουσιασμένα γιατί στη ζωή τους έμαθαν κάτι ακόμα, που μεχρι εχθές δεν το γνώριζαν ή δεν μπορούσαν να το κάνουν!
Ως
ενήλικοι που θέλουμε να εμπλουτίσουμε τις δεξιότητες μας, αλλά
ντρεπόμαστε για τα λάθη που θα κάνουμε ή για τον χρόνο που θα μας πάρει
έως ότου μάθουμε κάτι καινούριο ή ακόμα και αν φοβόμαστε ή ντρεπόμαστε
για την όποια αποτυχία μπορεί να συναντήσουμε, θα πρέπει να έχουμε πάντα
στο μυαλό μας τον μικρό μας εαυτό! Τον ενθουσιασμό που ένιωθε για
οτιδήποτε συναντούσε για πρώτη φορά και για την αδιαφορία του για το τι
επιπλέον γνώριζε κάποιο άλλο παιδί.
Οι
διαφορετικές δεξιότητες που έχουμε κατακτήσει ή και συνεχίζουμε να
κατακτούμε δεν μας κάνουν ούτε πιο έξυπνους, ούτε λιγότερο έξυπνους από
άλλους που έχουν κατακτήσει λιγότερες ή περισσότερες δεξιότητες.
Και τι
έγινε αν κάποιος έχει τη δυνατότητα να μιλάει 4 ξένες γλώσσες ενώ εσύ
μόνο μια; και τι έγινε αν κάποιος έχει τη δυνατότητα να απομνημονεύει
την ύλη του μαθήματος με μια ανάγνωση ενώ εσύ χρειάζετε να διαβάσεις
ξανά και ξανά το ίδιο κείμενο για να το μάθεις; Ίσως, εσύ με τη μια ξένη
γλώσσα ή εσύ με τις ατέλειωτες ώρες διαβάσματος, να διαθέτεις
δεξιότητες που ένα άλλο άτομο να πασχίζει να κατακτήσει.
Στη ζωή καλούμαστε συνεχώς να μαθαίνουμε, να εξελισσόμαστε, να δοκιμάζουμε νέα πράγματα. Δεν έχει σημασία πόσο καλά τα γνωρίζουμε ή πόσο εύκολα τα μαθαίνουμε. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι δεν τα παρατήσαμε! Δεν αφήσαμε την ανάγκη μας για γνώση και για νέες περιπέτειες. Δεν τα παρατήσαμε στην πρώτη δυσκολία. Άλλωστε, βασικός στόχος του ανθρώπου είναι η εξέλιξη και αυτό κερδίζεται μέσω της μόρφωσης και της συνεχόμενης εκπαίδευσης.
Βογιατζάκη Δέσποινα
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου