Λάθη που καταστρέφουν την καριέρα


Όλοι οι άνθρωποι κάνουμε λάθη, από μικρά και αθώα έως μεγάλα και σοβαρά με επιπτώσεις σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο.

Μια επαγγελματική σταδιοδρομία χτίζεται σταδιακά, βήμα με το βήμα. Ακόμα και μέσα από μικρά και αθώα λάθη μπορούν να χτίσουν μια μεγάλη και σταθερή καριέρα.

Παρόλα αυτά υπάρχουν λάθη που αν και φαίνονται ασήμαντα με την πρώτη ματιά, έχουν τη δύναμη να καταστρέψουν μια ολόκληρη σταδιοδρομία μέσα σε ελάχιστα λεπτά. Από την άλλη, υπάρχουν και εκείνα τα λάθη που σταδιακά ροκανίζουν την καρέκλα ακόμα και την επαγγελματική φήμη κάποιου.

Από τα πιο αθώα λάθη είναι η υπόσχεση πως μπορούμε να κάνουμε τα πάντα και γρήγορα. Η αλήθεια είναι πως οι περισσότεροι εργαζόμενοι είτε απευθυνόμενοι στον εργοδότη τους, είτε στον πελάτη, ή ακόμα και στον συνάδελφο τους, επιθυμούν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη και την αποδοχή τους, προωθώντας με τέτοιο τρόπο τον εαυτό τους, ώστε να δηλώνουν από την αρχή πόσο μεγάλο κελεπούρι είναι και πόσο τυχεροί είναι οι άλλοι που τον έχουν συνεργάτη. Η συγκεκριμένη στάση αρχικά δείχνει πως το άτομο είναι ανασφαλής και προσπαθεί διακαώς να κερδίσει λίγο από την προσοχή της άλλης πλευράς. Ένας επαγγελματίας, γνωρίζει αρκετά καλά πως ο μόνος τρόπος που μπορεί να προωθήσει τον εαυτό του είναι μέσα από την ίδια την εργασία! Από την άλλη, το ίδιο το άτομο με αυτό τον τρόπο προσθέτει άγχος και αγωνία στον ίδιο του τον εαυτό, χωρίς κανέναν λόγο. Ρεαλιστικοί στόχοι και ξεκάθαρες λέξεις είναι οι καλύτεροι σύμμαχοι για οποιαδήποτε σχέση!

Την σκυτάλη των λαθών, παίρνει η στασιμότητα. Εργαζόμενοι που ανήκουν χρόνια στο δυναμικό μιας εταιρίας ή ακόμα και ως ελεύθεροι επαγγελματίες έχουν δει το δρόμο της απόλυσης ή την απομάκρυνση των πελατών τους γιατί απλά ... ξέχασαν να εξελιχθούν. Το γεγονός ότι ένας εργαζόμενος βρίσκει μια επαγγελματική στέγη, δεν σημαίνει πως θα είναι για πάντα δική του. Ο κόσμος εξελίσσεται και μαζί του εξελίσσονται όλα τα επαγγέλματα. Μέσω των τεχνικών, των εξοπλισμών ακόμα και η ίδια η θεωρεία του επαγγέλματος μπορεί να αλλάξει, να διαμορφωθεί και να εξελιχθεί. Οι νέες τάσεις τρέχουν με ιλιγγιώδη ταχύτητα και ο επαγγελματίας καλείται συνεχώς να εμπλουτίζει το βιογραφικό του και να αναζητάει νέες δεξιότητες ώστε να μπορεί να σταθεί επάξια μπροστά σε νέους επαγγελματίες - συνεργάτες και να κερδίζει την συνεχόμενη εμπιστοσύνη των εργοδοτών και των πελατών του.

Συνεχίζουμε με το συναίσθημα της αρνητικότητας. Το μεγαλύτερο εμπόδιο που μπορεί ένας εργαζόμενος να βάλει στον ίδιο του τον εαυτό είναι η αρνητική σκέψη για την εργασία - τον συνάδελφο - τον πελάτη του. Τα συναισθήματα έχουν τη δύναμη να καλύπτουν τον εαυτό μας και να μεταφέρονται στο διπλανό μας. Ο επαγγελματίας αγαπάει τη δουλειά του και αντιλαμβάνεται τις δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίσει ως ευκαιρία να γίνει καλύτερος.

Τον λόγο παίρνει η έλλειψη ισορροπίας ανάμεσα σε προσωπική και επαγγελματική ζωή. Ο εργαζόμενος που έχει μονίμως στο μυαλό του την εργασία, που είναι διαθέσιμος 24 ώρες το 24ωρο προς τον εργοδότη ή τον πελάτη του, κινδυνεύει να γίνει ένας δυστυχισμένος άνθρωπος με μια ελλιπή καριέρα. Το μυστικό είναι ο διαχωρισμός της επαγγελματικής από την προσωπική ζωή. Η οικογένεια και οι φίλοι θα πρέπει να μπορούν να χαλαρώνουν τον επαγγελματία από το στρες της εργασίας. Για να μπορεί να συμβεί αυτό ο καλύτερος τρόπος είναι να διαχωρίσουμε στο μυαλό μας τους συνεργάτες από τους φίλους και τις ώρες της εργασίας από τις ώρες της ξεκούρασης και της οικογενειακής χαλάρωσης.

Το τελευταίο εμπόδιο για μια λαμπρή καριέρα είναι η κακή στάση προς τον εργοδότη/ συνεργάτη/ πελάτη. Κανένας εργοδότης δεν θέλει στη επιχείρηση του έναν υπάλληλο γλοιώδη αυλικό που θα προσπαθεί να αναρριχηθεί επαγγελματικά χαϊδεύοντας το Εγώ του εργοδότη. Απεναντίας θα εκτιμηθεί πολύ περισσότερο ο επαγγελματίας που θα σταθεί δίπλα στον εργοδότη με ειλικρινή σεβασμό και εκτίμηση ακόμα και τις φορές που θα χρειαστεί να υποστηρίξει τα επαγγελματικά του πιστεύω κόντρα στα οικονομικά συμφέροντα της επιχείρησης. Κανένας συνεργάτης δεν επιθυμεί να εργάζεται δίπλα σε ανθρώπους που μοναδικό στόχο έχουν να δημιουργήσουν προβλήματα στη συνεργασία τους, διαδίδοντας φήμες ή υπονομεύοντας την ίδια την εργασία του συναδέλφου. Τέλος, κανένας πελάτης δεν επιθυμεί να έρθει σε επαφή με υπαλλήλους που δεν στηρίζουν την επιχείρηση που εργάζονται και δεν είναι εχέμυθοι. Ακόμα και αν ο πελάτης συνεργαστεί με έναν τέτοιο εργαζόμενο ως προς το δικό του οικονομικό συμφέρον, στο τέλος θα ενημερώσει την επιχείρηση για την συμπεριφορά του μη-επαγγελματία που διαθέτει στο δυναμικό της.

Ο δρόμος προς την επαγγελματική μας επιτυχία είναι ανοιχτός, αρκεί να είμαστε προσεκτικοί με τις όποιες "παγίδες" μπορεί να μπαίνουν στο δρόμο μας, από δική μας αστοχία.

Βογιατζάκη Δέσποινα 

Σχόλια